Volkswagen Golf. Rewolucyjny następca Garbusa
Trwa odliczanie do premiery nowego Golfa. Wydarzenie już 24 października. Przyjrzyjmy się zatem historii tego modelu. Volkswagen Golf cieszy się światowym sukcesem od 45 lat. Rewolucyjny następca Garbusa do dzisiaj jest jednym z najpopularnieszych modeli aut użytkowych.
Produkcja Golfa pierwszej generacji ruszyła w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Co ciekawe, samochód był dostępny w salonach sprzedaży od maja tego samego roku. Przez wiele dziesięcioleci na motoryzacyjnej scenie dominował Garbus. Samochód wyposażony był w silnik montowanym z tyłu i napędem na tylne koła. Właśnie teraz rozpoczynała się era samochodu z silnikiem montowanym z przodu, poprzecznie do osi auta, napędzającym przednie koła. Scirocco i Passat, które debiutowały w 1973 roku, rozpoczęły ją nawet nieco wcześniej. Po Golfie, inne samochody należące do segmentu o największym potencjale produkcyjnym, zaczęły wykorzystać nowy rodzaj konstrukcji napędu.
Dorównać numerowi jeden
Golfa pierwszej generacji zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Oczywiście musiał on sprostać niezwykle wysokim oczekiwaniom. Jako następca legendarnego Garbusa, którego wyprodukowano ponad 21,5 miliona egzemplarzy, musiał kontynuować sukces modelu, który do tej chwili był numerem jeden w historii motoryzacji. Nowatorska koncepcja przeniesienia napędu, przestronność wnętrza oraz obszerny bagażnik i składane oparcie tylnego siedzenia, a także design Golfa I były tak przekonujące, że produkcję milionowego egzemplarza świętowano już w październiku 1976 roku.
Maksymalna przestrzeń użytkowa i bezpieczeństwo
Wówczas Volkswagen pisał o nowym modelu: „Golf oferuje maksymalną przestrzeń użytkową i bezpieczeństwo. Zaprojektowano go także z myślą o funkcjonalności. Nisko przebiegająca linia okien zapewnia dobrą widoczność. Opadająca pokrywa silnika sprawia, że droga tuż przed autem jest zawsze dobrze widoczna. Nisko przebiegająca dolna krawędź szyby w pokrywie bagażnika zapewnia dobrą widoczność do tyłu podczas cofania”. To wszystko obowiązuje do dziś.
Golf I generacji: 6,99 miliona sprzedanych egzemplarzy
Podobnie jak wszystkie kolejne generacje Golfa, pierwsza również odzwierciedlała ówczesne – postęp techniczny i trendy w motoryzacji. Na przykład, za sprawą Golfa GTI – wprowadzonego do oferty w 1976 roku – Volkswagen sprawił, że samochody klasy kompaktowej stały się bardziej dynamiczne. W 1979 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa Cabriolet – wówczas najlepiej sprzedawany kabriolet na świecie. Był to oczywiście ogromny powiew świeżości w klasie aut, która już wtedy powszechnie była nazywana właśnie klasą golfa. W sumie – ze wszystkimi bliźniaczymi modelami, jak Cabriolet i Jetta – na świecie sprzedano blisko 6,99 miliona egzemplarzy Golfa pierwszej generacji. Samochód okazał się godnym następcą Garbusa.